søndag den 27. oktober 2013

Dude, stop that shit!

"30 Dages Udfordring" - Dag 16
En sang/sanger jeg er træt af

Umiddelbart kan jeg ikke sætte mig ind i at når man som radiovært, har mulighed for at spille lige så meget forskelligt musik som overhovedet muligt, vælger at spille det samme shit dag ud og dag ind flere gange dagligt.. På samtlige danske radiokanaler er det ofte de samme sange der spilles igen og igen, hvilket medfører at jeg som regel når at blive godt træt af sange som ellers ville være ok at lytte til ind i mellem. Jeg synes det er en skam at radioværter herhjemme generelt er så lidt kreative. 
Godt at jeg selv kan vælge min musik på telefonen :)


2 kommentarer:

  1. Hej Emilie

    Jeg kan sagtens forstå, at du ikke synes, radioværterne er kreative - men faktisk gør de bare deres job. Langt de fleste har nemlig slet ikke mulighed for at spille lige så meget forskelligt musik som overhovedet muligt, fordi playlisterne er fastlagt fra centralt sted.
    Jeg arbejder selv hos DR, og her er musikken til de forskellige kanaler fastlagt fra et centralt udvalg. Værterne får så playlister, og deres valgmuligheder består groft sagt i, at de selv kan bestemme, hvilken rækkefølge de vil spille sangene i :) Der er måske plads til at afvige fra listen med en enkelt sang eller to, fx ved lytterønsker, men meget mere kreativitet end det er der altså ikke plads til. Der er nogle få undtagelser: Det kan være en vært, der er meget højt oppe i hierarkiet og kan tillade sig at kræve selv at kunne bestemme sin musik, eller et program hvor hele konceptet er bygget på, at værten vælger musikken. Men størstedelen afspiller som skrevet bare fra en forudbestemt playliste.
    Jeg er ikke helt så godt inde i forholdene på de kommercielle stationer, men jeg er ret sikker på, at deres musiksammensætning også er fastlagt ovenfra. Det er vist noget med, at de forpligter sig til at spille en sang et vist antal gange, når de 'køber' den. Den sidste del må du dog ikke hænge mig op på :)
    Det blev en lidt lang kommentar, sorry. Det er faktisk også min første kommentar på bloggen, og ud over at ævle om radio så vil jeg også meget gerne sige, at jeg nyder at følge med her hos dig :)

    Bedste hilsner
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Tusind tak for dit input. Dejligt at høre at der er en mening/forklaring på galskaben :-)

      Rart at høre lidt om hvordan det fungerer bagved og få et indblik den vej igennem. Super fedt!
      Jeg tænker bare, at det er en smule trist, at der ikke er plads til mere afvigelse i radioværternes arbejde i forhold til musikken. I min optik ville det være mere interessant for lytterne, og med stor sandsynlighed også for værterne, hvis der var mulighed for mere frihed til at vælge numre fra en bredere vifte :)

      Tak fordi du læser med og tog dig tid til at skrive denne kommentar - det er jeg glad for :)

      Mvh. Emilie

      Slet